فهرست خودمراقبتی

۴:۱۶ ب.ظ ۰۲/آبان/۱۴۰۰

ما آدم‌ها به طور معمول به گونه‌ای با خودمان رفتار می‌کنیم، که قبلاً با ما رفتار شده است. به همین دلیل عده‌ای از افراد بدون آن‌که آگاه باشند از خودشان خوب مراقبت نمی‌کنند. بخصوص افرادی که در خانواده‌های آشفته و به‌هم‌ریخته رشد کرده‌اند.

می‌توان با فهرست‌نویسیِ روزانه میزان مراقبت از خود را به آگاهی آورد و سنجید. سپس با تأمل در فهرست نوشته شده، در جهت عملی کردن آن کوشید.

فهرست مراقبت از خود برای روزهای هفته:

شنبه:

فهرستی از نیازهایت بنویس.

هر کدام از ما برای این‌که در مسیر عملکرد عادی قرار بگیریم باید به نیازهای‌مان پاسخ دهیم. نیازهایی که گاه به بهانه‌های مختلف فراموش‌شان می‌کنیم. پس فهرستی از نیازهایی که برایت مهم‌اند فهرست کن و با احترام و مراقبت دلسوزانه به آن‌ها بپرداز.

یک‌شنبه:

فهرستی از فعالیتهای مثبت و سالم بنویس.

هر کدام از ما در زمان‌های مختلف یا برای انجام کارهای مختلف یا با پیشامدهای مختلف ممکن است دچار اضطراب و یا افسردگی و .. شویم. فهرستی از فعالیت‌هایی را بنویس که در احساس اضطراب، احساس افسردگی و یا هر احساس ناخوشایند دیگری وقفه ایجاد کند و قادر باشد انرژی از دست‌رفته را تا اندازه‌ای برگرداند.

دوشنبه:

فهرستی از دوران‌های سخت زندگی‌ات بنویس که سعی کرده‌ای برای بهترین عملکرد خودت را تحت فشار بگذاری.

دوران‌ها و موقعیت‌هایی که در صورت تکرار، آتصمیم بگیری گاهانه عملکردت را تغییر دهی تا از تحت فشار بودن آسیب‌زننده در امان بمانی. حتی می‌توانی بر روی هر مورد مکث کنی، عملکردت را بسنجی و ببینی برای کاهش رنج و فشار می‌توانستی چه عملکرد دیگری داشته باشی؟ در آن موقعیت‌ها خودت و نیازهای خودت را چقدر فراموش کرده بودی؟ و اگر دوباره تکرار شود چه خواهی کرد؟

سه‌شنبه:

فهرستی از محبت‌ها و مهربانی‌هایی بنویس که در حق خودت روا داشته‌ای.  از آن زمره محبت‌ها و مهربانی‌هایی که در حق بهترین دوستان صمیمی‌ات روا می‌داری؟

چهارشنبه:

فهرستی بنویس از چیزهایی که احساس خوبی در دلت ایجاد می‌کند. از نگهداری یک سنگ زیبا گرفته تا نشستن در جایی خاص و..

پنج‌شنبه:

فهرستی از تصویرسازی‌ها و رؤیابافی‌های هیجان‌انگیز و انگیزه‌بخش‌ات بنویس.

جمعه:

فهرستی از ویژگی‌های مثبت و ارزشمند خودت بنویس.

 

می‌توانی هر مورد از فهرستی را که می‌نویسی مفصل شرح و بسط دهی. خاطره‌ای، صحنه‌ای، گفت‌وگویی و یا هر چیز دیگری که در ذهنت تداعی می‌شود به آن بیفزایی. هر فکر، احساس، و حالت بدنی‌ای که در تو جریان می‌یابد را به‌دقت بررسی کنی و بنویسی. شاید شرح و بسط چنین فهرست یا فهرست‌هایی از این دست خود آگاهی ما را از رفتاری که اکنون با خود داریم بالا ببرد. و درک کنیم به تغییراتی در رفتار با خود نیازمندیم. چرا که آن‌طور که باید و شاید از خود مراقبت نمی‌کنیم. چه بسا که حتی خود را در میان گرفتاری‌های روزمره فراموش کرده باشیم.

خوب است که برای روزهای هفته فهرستی برای خودمراقبتی داشته باشیم. و به مرور به عناوین فهرست‌مان بیفزاییم. با اشاره به هر مورد می‌توانیم مفصل‌تر بنویسیم و ببینیم هر روز با خود چگونه‌ایم. اطمینان دارم انجام چنین تمریی(فهرست‌‌نویسی خودمراقبتی) می‌تواند به نوعی خودپایی مستمر و مثبت بینجامد  که در طول زمان اثرات بسیار مثبتی بر سلامت روان خواهد داشت.

شما چه موارد دیگری را پیشنهاد می‌دهید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز